vrijdag 27 november 2009

Geslaagd!

Jawel het is zo ver! Het Portugal avontuur is gisteren afgesloten!

Zoals ik al had gezegd stond ik er op met het hoofd van de school als examinator. Dit gaf in ieder geval al aan dat dit geen makkelijk examen zou gaan worden.

Eerst de briefing gekregen. Deze briefing begon redelijk basic met wat simpele theorie en ging uiteindelijk diep in op het de-icing system van de Seneca. Dit was redelijk lastig om te beantwoorden, aangezien het de-icing system op onze Seneca onbruikbaar is en ik niet had verwacht dat er dan enige theorie daar over zou komen. Uiteindelijk wel alles kunnen beantwoorden, en de examinator was ook zeer tevreden over mijn theoretische kennis. Geslaagd daarvoor dus.

Na 7 uur wachten en het vinden van een nieuwe instructeur die als co-piloot kon functioneren, kon ik mijn vlucht beginnen. Het plan was om 1:30 met examinator te vliegen en dan nog 25 min te ''spelen'' in het circuit. Helaas is dat niet helemaal zo verlopen en heb ik 02:20 keihard moeten werken in het vliegtuig.

Het examen zelf begon al stroef, dit vanwege het feit dat er nieuwe procedures sinds een paar weken in acht waren genomen. Er was aan onze klas verteld dat deze voor ons niet zouden gelden en dat wij ons nog voor die laatste 2 weken aan de oude procedures mochten houden. Hiervan was de examinator niet van op de hoogte en ik kreeg al commentaar op procedures. Dit kwam ook pas ongeveer op het einde van het examen aan het licht, wat dus voor veel verwarring had gezorgd.

In ieder geval, nadat we waren opgestegen zijn we naar Beja gevlogen om een ILS te ''schieten''. Na in de go-around te zijn gegaan was het plan om een volle procedure te vliegen en kort in de holding te blijven. Helaas werd kort niet echt kort en zaten we meer dan 30 min in de holding te wachten totdat we weer een kans zouden krijgen voor nog een ILS. Deze ILS werd gevlogen met een zogenaamde glideslope out procedure, wat inhoudt dat je nog wel verticale begeleiding hebt maar geen laterale meer. Hierbij werd ook nog een engine-fire gesimuleerd, wat betekende dat ik het op 1 motor zou moeten vliegen.

Na deze ILS te hebben gevlogen zijn we direct teruggekeerd naar Evora, alwaar we visueel aankwamen. Hierbij nog een N-1 circuit gedraaid, daarna nog een aantal andere configuraties gevlogen in het circuit en een wave-off gedaan. Dit houdt in dat je al vol geconfigureerd bent voor de landing en je die op het laatste moment af moet breken. Deze keer was dat letterlijk op het laatste moment, aangezien ik al bezig was met de flare en dus vlak boven de baan vol gas moest geven om te zorgen dat ik de baan niet zou raken en meteen weer uit kon klimmen.

In het laatste circuit werd er tegen mij nog gezegd dat ik een touch and go zou maken, dit omdat de examinator me wilde testen wanneer ik bij een take-off een emergency had. Op het moment dat ik weer vol gas gaf en op het punt stond om te roteren kwam de call out excessive oil pressure! van achteren, wat betekende gas dicht, op de baan blijven en remmen.

Dat betekende ook het einde van mijn examen, terug getaxied naar het apron en toen kreeg ik toch de felicitaties en de handdruk van de examinator.

Al met al geen vlekkeloze vlucht, maar wel geslaagd!

Xx

Geen opmerkingen: