dinsdag 27 januari 2009

40hrs


Met wat geluk tussen het wat mindere weer in heb ik gisteren toch mijn 40 uurs check gehad en binnengehaald.

Na donderdag te zijn gecanceled mocht ik het gister weer proberen. Na het weer te hebben bekeken, zat het er waarschijnlijk wel in om weg te gaan. Het waaide wel een knoop of 15 tot gusts van 25 aan de grond, cb's waren in the vicinity en het ceiling zat ook niet al te hoog op een voetje of 3000.

Oke, nu zodat iedereen het snapt. Er waren redelijke windstoten tot 40-45 km/h. Er waren wolken met regenbuien en onweer voorspeld voor wat later in de middag, en op een kilometer hoogte zat een dicht wolkendek.

Eerst kwam de briefing met Mr. Bueno. Hij vroeg normale vragen voor de 40hrs check, maar hele lastige vragen voor zijn doen haha. Normaal stelt de man deze vragen bij de 70hrs check pas hoorde ik later. Er zat dus bij mij een klein foutje in de antwoorden maar voor de rest wist ik zijn vragen correct te beantwoorden.

Daarna de lucht ingegaan. Wat climbing turns gedaan, normal turns en steep turns. Alles was goed binnen de limieten gebleven, max 20ft verloren in een steep turn. Daarna nog een approach to stall 2 maal gedaan en ook 2 maal een forced landing. Hierbij gooit de instructeur het gas dicht en moet jij een zogenaamde gedwongen landing maken, een noodlanding dus in feite. Tot een meter boven de grond voer je dit uit en dan gooi je het gas er weer op om verder te vliegen. Toen weer teruggevlogen naar Évora toe.

Eenmaal het vliegtuig geparkeerd zei hij dat ik het gehaald had. Moest alleen nog even een paar uur wachten op de debriefing vanwege andere vluchten die hij moest maken.

Eenmaal bij de debriefing alleen nog commentaar gehad dat ik iets harder moest leren omdat ik vooral het vraagje bij de briefing niet wist. Houd dus gewoon in dat ik het goed heb gedaan en daarom de kleine dingen worden aangestipt.

Op nu naar de 70hrs en hopen dat het beter weer wordt want nu staan er veel solo's op het schema!

Xx

Geen opmerkingen: