vrijdag 12 september 2008

Backseaten & first flight bekend!




Gisteravond werd ik bericht door Jaap uit 0707 (juli klas 2007) of ik vanochtend om half 9 een vlucht wilde meevliegen, het zogenaamde backseaten.

Natuurlijk wilde ik dat, maar aangezien ik half 8 wakker werd en ik hem belde was het al dat hij zijn Mass & Balance grafiek uitgestippeld had en al binnen een half uur vertrok. Maar hij bood me wel gelukkig aan om bij 2 
anderen te kunnen gaan backseaten, dan ook in hetzelfde vliegtuig waar ik de komende tijd in zal gaan vliegen. Natuurlijk ja gezegd dus.

Aangekomen om kwart voor 9 op het vliegveld werd ik al opgewacht en werd er maar een muntje opgegooid om te bepalen met wie ik mee zou gaan vliegen. Dit werd uiteindelijk Jeffrey uit 0707 voor een vlucht van 2,5 uur. 

Het was echt super om mee te kunnen vliegen, want dat is wat je na ongeveer 75 uur vliegen mag gaan doen. Het leek soms al een stuk relaxter want alle checklists worden opgelezen door je instructeur, het radioverkeer en andere dingen werden gecheckt, aangezien je multicrew vliegt (beiden vliegers nemen taken op zich).

Toen we bij het vliegveld weer kwamen bleek er erg sterke headwind te staan, dus de landingen zouden wat lastiger worden, vooral door de opkomende windvlagen, maar Jeffrey heeft 2 strakke touch & go's gemaakt en een mooie laatste landing.

Na deze leuke ervaring kreeg ik vanmiddag te horen dat maandag zowat onze hele A-klas zal gaan vliegen. Het fijne is dat ik als 1 van de 2 als allereerste mag gaan vliegen. Dat betekent dus dat ik op maandagmorgen om 4 uur s'ochtends op mag gaan staan! 

Maar alsnog, heb er zin an!

De boarding ticket die de jongens voor me hadden gemaakt ;)



Mijn callsign op het rooster :D
om half 7 s'ochtends, wat betekend anderhalf uur van tevoren aanwezig zijn voor je vlucht ;)

Geen opmerkingen: