maandag 15 september 2008

First flight!

Vandaag first flight gehad! Helemaal top natuurlijk.

Het begon gisteravond al, toen bleek dat we ons vergist had
den met de tijden. Op het rooster staat namelijk je tijd dat je moet vliegen om UTC (Universal Time Coƶrdinated), maar hier in Portugal leven we dus op UTC + 1, dus dat betekende uitslapen! (5 uur wakker worden om half 6 op het vliegveld te zijn)

Aangekomen op school ging de deur pas om 10 voor 6 open, wat dus betekende dat ik nog maar anderhalf uur had voordat ik moest gaan vliegen. Na een half uur kwam de instructeur, Mr. Gomes binnenlopen en die besloot al dat ik mijn vliegplan moest invullen met een vertrektijd van 07.00 UTC i.p.v. 06.30 UTC.

Het ging allemaal met een beetje hakkelen en stoten het voorbereiden, maar uiteindelijk had ik alles klaar en konden we verder gaan en de briefing krijgen voor de vlucht. 

Na uiteindelijk te briefing te hebben gehad, begonnen we aan de walk-around rond het vliegtuig, en daarna stapten we in. Alle checklists voor het starten afgerond, en gaan met die banaan!

De instructeur stelde een paar kleine vragen, op alle vragen wist ik wel het antwoord, dus we konden gaan taxiĆ«n naar de runway. Remmen erop, vol gas
 en gaan! geweldig!

Uiteindelijk in de lucht in onze trainingsarea liet de instructeur me zelf dingen doen zoals straight en level vliegen, bochten maken en powersettings veranderen. Allemaal heel informatief.

Al snel zat de vlucht er ook weer op en vertrokken we wee
r richting het vliegveld, weer wat simpele vragen die je zelf allemaal als basiskennis acht, en de instructeur was enthousiast en zat helemaal van aaah, you studied! 1 vraagje wist ik uiteindelijk niet maar ja.

Daarna anderhalf uur gewacht op Jeroen die na mij moest om samen een debriefing te krijgen. In eerste instantie zou ik bij Jeroen gaan backseaten, maar omdat Remco (Bolle) vanochtend gecancelled was leek het me leek dat hij bij Jeroen kon backseaten.

Debriefing gedaan, en morgen accelereren en vertragen.

Morgen weer lekker vroeg!

   

1 opmerking:

Anoniem zei

zozo dikke pose :P